O autorze
MICHAŁ MISZTAL - Jeszcze w trakcie studiów rozpoczął przygodę z biznesem akademickim pełniąc funkcję dyrektora Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości przy SGGW oraz przy Uczelni Łazarskiego. W ciągu 11 lat pracy nad rozwojem przedsiębiorczości w Polsce opiekował się ponad 600 startupami spośród różnych branż pełniąc następnie rolę Dyrektora Regionalnego AIP. Pod jego opieką znajdowały się wszystkie 11 inkubatorów województwa mazowieckiego. Następnie objął zarządzanie sprzedażą warszawskich Business Linków – akceleratorów biznesu i przestrzeni coworkingowych.
Jest autorem biznesowych programów edukacyjnych dla początkujących biznesmenów dla których przeprowadził kilkaset godzin doradztwa. Był konsultantem przy kilkudziesięciu procesach inwestycyjnych, z których kilkanaście zakończyło się powodzeniem. Świetnie czuje się w roli trenera lub prelegenta - prowadził dziesiątki szkoleń i występował na wielu konferencjach biznesowych i startupowych, wspierając rozwój największej w Europie organizacji startupowej. Wykładowca Uczelni Łazarskiego.

Coworking – dla kogo ma to sens?

Business Link Zebra
Kamienica, mieszkanie, przestrzeń w biurowcu a może cowork? Na to pytanie musi odpowiedzieć sobie każdy, kto zamierza założyć działalność gospodarczą. Zalety i wady korzystania z tradycyjnych przestrzeni do pracy są pewnie dobrze znane, pytanie jednak kto i dlaczego powinien poważnie rozważyć pracę w coworku.

Czym jest coworking?

Coworking to jest tym dla typu biur czym Veturillo dla rowerów, czym Uber dla pasażerów i czym AirBnB dla podróżujących. Jest to kolejny świetny przykład ekonomii współdzielenia, za pomocą której za niewielkie pieniądze początkujący przedsiębiorca może mieć dostęp do pięknego i w pełni wyposażonego biura w eleganckim wieżowcu. Coś co kiedyś zarezerwowane było jedynie dla największych biznesów teraz jest dostępne dla wszystkich. Coworking to nic innego jak wspólna przestrzeń gdzie biurko obok biura (lub w opcji bardziej premium biuro obok biura) siedzą różni przedsiębiorcy i pracują nad rozwojem swoich firm. Mogą porozmawiać, skorzystać z kuchni lub po prostu założyć słuchawki i oddać się obowiązkom wymagającym skupienia. Rozróżniamy trzy główne obszary na przestrzeniach coworkingowych. Pierwszym jest standardowy hotdesk – czyli biurko, które każdy może zająć i nie jest do nikogo przypisane. Po zakończeniu pracy zabieramy swoje rzeczy i wychodzimy a jutro możemy już wybrać inne miejsce. Następnym jest miejsce przy biurku zarezerwowane dla konkretnej osoby. Zawsze można zostawić sprzęt i miejsce czeka na swojego prawowitego właściciela. Rozwiązaniem gwarantującym największą intymność są prywatne biura, najczęściej dla od 2 do 6 osób. To wszystko współgra ze sobą dając dynamiczną mieszankę gwarantującą najlepsze warunki do pracy.

Im mniej na Twojej głowie, tym lepiej.

Coworking ma także bardzo istotną przewagę nad normalnym biurem – nie musisz sprzątać, dbać o rachunki za prąd, internet czy o to, żeby w Twoim ekspresie (o ile go kupiłeś) zawsze była kawa i mleko. Wielokrotnie także usługi asystenckie masz w cenie. Pracownik recepcji przyprowadzi do Ciebie Twojego gościa, zaproponuje kawę lub herbatę a kiedy pędzisz na pilne spotkanie i jesteś już spóźniony zamówi dla Ciebie taksówkę.

Klient z internetu, czy z offline’u?

Częstym błędem popełnianym przez młode firmy jest pokładanie zbyt wielkiej ufności w klientów pozyskanych przez internet. Niestety ale stworzenie strony internetowej nie jest gwarancją mnogości zleceń. Młodzi biznesmeni, którzy sami stanowią wizerunek a także wizytówkę swojej firmy powinni podejmować działania zmierzające do pozyskiwania klientów bezpośrednio (zwłaszcza, jeżeli działają w sektorze b2b). Nie ma więc lepszego miejsca do pracy jeżeli nie w otoczeniu innych firm, stanowiących potencjalnych klientów niż duży cowork. Patrząc na działanie Business Linków, które stanowią największą sieć przestrzeni biurowej i coworkingowej w tej części Europy widać ewidentnie, że kuchnia to najlepsze miejsce do poznawania się i rozpoczynania rozmów o interesach. Porównać to można do imprez z czasów studiów – ile z nich zawsze kończyło się właśnie w kuchni…

Współdzielenie wiedzy

Coworkingi to także najlepsze miejsce na znalezienie odpowiedzi na wiele nurtujących pytań o charakterze biznesowym. Jak radzić sobie z brakiem płatności, jakie są problemy z importem z danego kraju, jak bezpiecznie optymalizować rozwiązania podatkowe – wielokrotnie słyszałem jak o tych kwestiach rozmawiają członkowie społeczności BusinessLinków, dzieląc się wiedzą i pomagając sobie nawzajem.

Komu nie polecam Coworkingu?
Jedno jest pewne – będzie się działo. Znajomi, którzy będą zaczepiali Cię na korytarzu, społeczność, która dobrze się zna, litry wypitej kawy i wiele szkoleń i spotkań networkinowych na pewno będą codziennością. Jeżeli więc musisz skupić się przez cały czas swojej pracy, potrzebujesz ciszy i spokoju to być może warto rozważyć inne rozwiązanie, na przykład serwisowane biuro prywatne, które da Ci elastyczność – gdy będziesz potrzebował ciszy, znajdziesz ją u siebie. Gdy będziesz chciał otoczyć się ludźmi – wystarczy, że przekroczysz próg swojego biura.
Przestrzenie Coworkingowe nie najlepiej sprawdzają się dla firm, których główny biznes opiera się na licznych rozmowach telefonicznych typu callcenter, windykacja itp. Po pierwsze mogą one być uciążliwe dla pozostałych mieszkańców, po drugie znacznie trudniej wtedy spełnić wymagania dotyczące należytej ochrony danych osobowych.

Coworking a urząd skarbowy

W myśl nowelizacji przepisów ustawy o rejestracji podatników VAT kontrolerzy skarbowi udają się niekiedy na oględziny miejsca rejestracji działalności gospodarczej. Jeżeli decydujecie się na rejestrację we własnym mieszkaniu narażacie się na ryzyko niezapowiedzianego gościa, który będzie chciał potwierdzić Wasze istnienie i realność miejsca rejestracji firmy. Służyć to ma eliminacjom wyłudzeń w podatku VAT, wielokrotnie jednak uderza w tempo rejestracji nowego podatnika. Korzystając z usług coworkingów można zarejestrować biuro pod wirtualnym adresem, który jednak istnieje fizycznie, co umożliwia dokonanie należytej kontroli z urzędu. W takiej sytuacji kontroler sprawdzi właśnie cowork a od firmy oczekiwać będzie umowy, która upoważnia do dokonania wpisów do właściwych rejestrów.

A co z kosztami?

Standardowy coworking zawsze wychodzi taniej niż wynajmowanie własnego biura. Wychodzi zapewne drożej niż wykorzystywanie do tego celu własnego mieszkania. Na rynku warszawskim coworkingi oscylują w granicach 600zł netto miesięcznie, gwarantując za tę cenę wiele udogodnień.

Na członkostwo w Corowkingu warto się także zdecydować patrząc na nie przez pryzmat możliwości pozyskiwania zleceń i klientów. Wielokrotnie zdarza się tak, że koszt rocznego coworkingu może zwrócić się po pozyskaniu tą metodą jednego czy dwóch klientów. Zamiast kosztów biura mamy więc również uwzględnione pozycje związane z kosztami sprzedaży.
Trwa ładowanie komentarzy...